שאלה חשובה שעומדת בפני כל מי שמחזיק בפלטפורמה אינטרנטית כלשהי – בין שמדובר בבלוג לייפסטייל שרוצה להגדיל את קהל המנויים ובין שמדובר באתר למכירת מחשבים שרוצה למקסם את רווחיו – היא איך לשווק את עצמו באינטרנט בצורה היעילה והמשתלמת ביותר.

יש מי שיאמר ששיווק במדיה חברתית הנו שונה בתכלית מכל מה שהכרתם עד כה מכיוון שבניגוד לשיווק בעבר, שהיה חד-כיווני ולאו דווקא התחשב בדעות לקוחותיו, כיום מדובר בשיווק שלוקח בחשבון לפני הכל את הקהל שייחשף לקמפיין הפרסום.

ואכן, מאז כניסת המדיה החברתית לחיינו, ראינו מצד אחד דוגמאות למי שעשו טעויות איומות מול הקהל שלהם וכך יצרו דעת קהל שלילית ופגעו קשות בשם המותג ובמכירות שלהם. לעומתם ראינו גם רבים שעושים הכל נכון, מייצרים חיבור טוב לקהל היעד שלהם ואף נעזרים בו על מנת להגדיל את החשיפה למעגלים נוספים. עסקים, שירותים או אתרים אלה הבינו כי מטרתו של שיווק במדיה חברתית היא לא רק למכור אלא גם ליצור חיבור ומערכת יחסים אמינה והדדית עם הגולשים.

יחד עם זאת, הכנת תכנית שיווק באינטרנט אינה שונה במהותה מהכנת תכנית שיווק רגילה. למרות שמדובר באינטרנט, שהוא תחום דינמי שמשתנה ללא הפסקה, אפשר ואפילו רצוי להכין את התכנית מראש כולל הערכת זמן לכל סעיף בתכנית, קביעת משימות מראש וחלוקתן לצוות, תקצוב נכון של כל פעילות וכמובן ולפני הכל: הגדרת יעדים.

photo-1440752361465-3f83623776f2

לפני הכל: הגדרת יעדים

אז איך עושים את זה?

נעבור כאן על כל השלבים, צעד אחר צעד, ונראה האם זה באמת כל כך קשה. היתרון בתחום האינטרנט הוא שהכל בו ניתן למדידה ולניתוח שלאחר מעשה. האפשרות למדוד כמה אנשים מבקרים באתר וכמה חוזרים אליו ולפלח לקטגוריות את אותם מבקרים, לבצע הרשמות לניוזלטרים או לבלוגים, לערוך קניות באתר (בהנחה שמדובר באתר מכירות) – כל אלה הם משתנים מדידים, המאפשרים לנו ללמוד באופן מושכל מה לעשות וליישם את מה שלמדנו גם בתכנית השיווקית שלנו, שמסיבות אלה עשויה להתעדכן עם הזמן.

אחרי שהבנו מדוע כדאי לנו ליצור תכנית שיווקית, בואו נחלק אותה לגורמים.

פירטנו עבורכם את עשרת השלבים להכנת תכנית שיווק באינטרנט בצורת עשר שאלות שברגע שתענו לעצמכם את התשובות עליהן, למעשה כבר תהיה לכם תכנית שיווקית ראשונית ביד:

  1. הגדרת מטרה ויעדים – מהי מטרת העל שלנו? מה אנחנו משווקים למעשה? מה הכי חשוב לנו לשדר החוצה אל שאר העולם? האם המטרה היא לייצר נוכחות רשת פעילה או כרטיס ביקור פאסיבי? האם אתם רוצים לשמור על קשר עם הלקוחות שלכם? להגדיל את החשיפה למוצרים שלכם? למכור יותר? ומה הם היעדים שיסייעו לנו להשיג את מטרת-העל? כדאי לנסות לפרק לגורמים את המטרה שלנו ולהשיג אותה יעד אחר יעד, צעד אחר צעד.
  2. מהי האסטרטגיה או המודל העסקי? לכל עסק, גם אם הוא נשאר בגבולות האינטרנט בלבד, חשוב שיהיה מודל עסקי, תכנון קדימה, ראיית התמונה הגדולה. קחו את הזמן כדי לתכנן לעצמכם מודל עסקי נכון המתאים לכם.
  3. אפיון קהל היעד – אל מי אנחנו פונים? נסו להיות ממוקדים וחדים ככל האפשר. כיום קיימת האפשרות לפלח קהלים עד לפרטים הקטנים ביותר והיא רק מתחדדת עם הזמן. ברוב המקרים, ככל שתהיו ממוקדים יותר – כך תצליחו יותר לשווק את עצמכם.
  4. ניתוח הסביבה השיווקית – מהי שרשרת המכירה בענף שבו אנחנו נמצאים? מי הם המתחרים שלנו או החברות המובילות באותו תחום? איך אותן חברות מפרסמות ומשווקות את התכנים שלהן בדרך כלל? מה הן מילות המפתח וביטויי המפתח הקשורים לעסק או למוצר שלנו?
    מילות המפתח הללו ישמשו אותנו הרבה בהמשך כאשר נרצה לאנדקס ולקדם את עצמנו באופציות החיפוש השונות.
tumblr_nqx8yumAGD1tubinno1_1280

בצעו מחקר, אפיינו את קהל היעד, נתחו את הסביבה השיווקית

  1. בחירת ערוצי שיווק מתאימים – מה הן הפלטפורמות המובילות לשיווק בתחום שלנו? ועל אילו ערוצי שיווק נוותר מראש? פנייה ליותר מדי ערוצים וגורמים עשויה להיות בבחינת "תפסת מרובה – לא תפסת". מצד שני, גם התמקדות בערוץ אחד בלבד עשויה להגביל מאד את החשיפה שלנו.
  2. מהו הלו"ז שלנו? גם כאן, כדאי לתכנן ולמקד בהתאם ליעדים: מתי אנו רוצים להשיג כל יעד מהיעדים שהצבנו לעצמנו?
  3. מהו התקציב שלנו? על מנת למנוע חריגות מיותרות וכניסה לבורות תקציביים או בזבוז ראשוני נלהב שישאיר אותנו ללא משאבים להמשך הקמפיין, כדאי להגדיר זאת מראש בהתאם ללו"ז שאותו הגדרנו בשלב הקודם.

    bag-and-hands

    חלקו ביניכם את העבודה כך שלא יהיו נושאים ש"נופלים בין הכסאות"

  4. הגדרת תפקידים – בהתאם לגודל העסק או הפלטפורמה שברצוננו לשווק, מי אחראי על כל תחום ותחום? כדאי לבצע את הגדרת התפקידים הזאת על מנת למנוע ריבוי אנשים על אותה משימה או נושאים שנופלים בין הכסאות. כמובן שמותר ואף רצוי לקיים ישיבות והתייעצויות, בהתאם לכמות המשתתפים.
  1. מהי שרשרת ההמרה וכיצד ניתן לשפר אותה? שיפור יחס המרה (שנקרא גם שרשרת המרה) הוא למעשה היכולת למקסם ולנצל באופן מיטבי את שהותם של המבקרים באתר. גם אם התחלנו ליישם את התכנית השיווקית שלנו, זה עדיין לא הזמן לנוח על זרי הדפנה. נצטרך לשאול את עצמנו האם מי שהגיע אלינו מצא אצלנו מה שחיפש? האם נוכל לגרום לו לחזור לבקר אצלנו או לרכוש מוצרים במידה שאנחנו מוכרים כאלה? האם נוכל לעניין אותו בדברים חדשים.

השאירו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *