מי שעוסק בקידום אתרים באופן מקצועי, יודע שעליו לקחת בחשבון שיקולים רבים בבואו לקדם אתר ולבצע מגוון רחב של פעולות – פעולות טכניות, כאלה הקשורות לתוכן ועוד. לעתים האופטימיזציה מגיעה אפילו אל מקומות שהשינויים בהם עשויים להיראות קטנוניים, כמו כפתורים, טפסים וקריאות לפעולה.

קטנוני קטנוני – אבל לעתים אלה דווקא הפעולות הקטנות האלה שיכולות להגדיל את שיעור ההמרה של האתר בעשרות אחוזים ויותר. לצד היבטים סטנדרטיים בקידום אתרים כמו מחקר מילות מפתח, בניית קישורים וכו', מקדמי אתרים מקצועיים יודעים שגוגל דורשת היום לשים דגש על חוויית המשתמש, וכל קורס SEO  מתייחס להיבט זה בחומר הלימוד.

נדבך חשוב בחוויית המשתמש הוא התפריט הראשי באתר – זה שמאפשר למשתמשים לנווט את דרכם אל המידע שהם מחפשים. לכאורה, זה אלמנט קטן שמתבסס על כמה מילים וקישורים, אך בפועל זה אחד הגורמים שיקבעו האם הגולשים יישארו באתר וייצאו ממנו מרוצים, או יעזבו אותו במהרה כי הם מתקשים למצוא את מה שרצו.

על פי הבלוג Orbit Media, לניווט באתר יש חשיבות רבה מהסיבות הבאות:

  • טראפיק – הניווט משפיע על הדירוג שהאתר יגיע אליו במנועי החיפוש וכתוצאה מכך על כמות הטראפיק שתתקבל מהחיפוש
  • המרות – הניווט משפיע על קלות ונוחות השימוש באתר וכתוצאה מכך על אחוז המשתמשים שיהפכו ללידים ולקוחות

לכן, ליקטתי כמה טיפים שיעזרו לכם להפוך את הניווט באתר לידידותי למנועי חיפוש ולמשתמשים כאחד.

1. הגבילו את מספר הפריטים בתפריט ל-7

אחד העקרונות הכלליים שצריכים להנחות אתכם באופטימיזציית הניווט באתר הוא – לא להעמיס. את מספר הפריטים המרכזיים בתפריט הראשי, אלה שרואים מייד כאשר נכנסים לאתר ("אודות", "שירותים", "צור קשר" וכו') מומלץ להגביל ל-7, משתי סיבות עיקריות:

  • חוויית משתמש – ככל שמספר הפריטים בתפריט גבוה יותר, זה מסבך את המשתמשים ואף עלול לגרום להם לפספס חלק מהתפריט בזמן שהם מרפרפים על האתר. מחקרים רבים מראים שכאשר מנסים לזכור רשימת פריטים, המספר המקסימלי שהאדם הממוצע יכול לזכור הוא 7.
  • העדפות מנועי החיפוש – מנועי חיפוש מייחסים לדף הבית באתר סמכות (page authority) גבוהה, מאחר שקישורים חיצוניים אל האתר מפנים בדרך כלל אל דף הבית. את הסמכות הזו דף הבית מעביר אל העמודים הפנימיים שאליהם הוא מקשר, אך אם הוא מקשר ליותר מדי עמודים פנימיים, הסמכות עוברת "דילול" ודירוגי העמודים הפנימיים במנועי החיפוש עלולים לרדת.

דוגמא טובה היא דף הבית של האתר Japan Times:

Japan Times

2. בצעו מחקר לפני שאתם מחליטים על שמות הפריטים בתפריט

כאשר מחליטים על שמות הפריטים בתפריט, קל ליפול לקלישאות כמו "מוצרים", "שירותים", "אודות" ו"צור קשר", אבל כשאתם עושים זאת אתם מפספסים הזדמנות להשתמש במילות מפתח שהאתר יכול להיות מדורג עליהן במנועי החיפוש.

כדי לבדוק אלו מילות מפתח תוכלו לשלב בתפריט, מומלץ להשתמש בכלים הבאים:

  • Google Keyword Planner – כלי חינמי זה מאפשר למצוא מילות מפתח רלוונטיות לתחומכם וכן לבדוק היבטים כמו נפח החיפוש למילה, תוך שימוש בפרמטרים כמו טווח זמן לחיפוש, אזור גאוגרפי ממנו מגיעים החיפושים ומספר האנשים שמבצעים חיפושים.
  • Google Search Console – בקונסולת החיפוש של גוגל תוכלו למצוא מידע על שאילתות רלוונטיות שהתבצעו בגוגל בטווח של 90 הימים האחרונים, וגם משאילתות אלה ניתן לגזור מילים וביטויי מפתח לשימוש בתפריט שלכם.

3. הקפידו לכלול תיאורים בתפריט

בהשלמה לסעיף הקודם, כדאי להימנע מפריטים שנשמעים גנריים – אף אחד לא באמת מחפש את המילים "שירותים" או "אודות" בגוגל. אם נחשוב לדוגמא על עסק שמציע שירותי עיצוב גרפי, הגיוני יותר שבמקום שהמילה "שירותים" תופיע בתפריט הראשי, יופיעו בו השירותים המרכזיים: "עיצוב לוגו", "עיצוב כרטיסי ביקור", וכן הלאה – הרי זה מה שאנשים שמבקרים באתר הזה מחפשים.

תפריט מנצח הוא כזה שמשלב בין שימוש במילות מפתח לתיאורים שמועילים למנועי החיפוש וגם למשתמשים: למנועי החיפוש כי הוא מצביע על הרלוונטיות של האתר לגולשים שמבצעים חיפושים בתחום, ולמשתמשים כי תפריט כזה עוזר להם להבין טוב יותר במה האתר עוסק ומוצא בקלות את מה שהם מחפשים.

הנה למשל התפריט הראשי באתר החנות "קמדן אנד שוז" – פשוט ולעניין:

Camden and Shoes

4. יחסו חשיבות לסדר הפריטים בתפריט

בכל סוג של רשימה או סדרה, אפילו בסדר המדינות שמתמודדות באירוויזיון, מי שבדרך כלל ייזכר טוב יותר זה מי שנמצא ממש בהתחלה או ממש בסוף – מה שבאמצע נוטה להישכח או להתפספס. זה נקרא אפקט המיקום הסדרתי, וזה תופס גם לגבי התפריט הראשי באתר. אז את מה שהכי חשוב לכם להבליט בתפריט, תמקמו בהתחלה או בסוף – זה יתפוס את תשומת לבם של המבקרים באתר טוב יותר.

5. התאימו את התפריט למובייל

אי אפשר לכתוב בימינו מאמר על אופטימיזציה בלי להתייחס למובייל. כן – גם התפריט, כמו כל אלמנט אחר באתר, צריך להיות מותאם למובייל, מכיוון שזהו אמצעי הגלישה הדומיננטי כיום, ומכיוון שבשנת 2018 גוגל צפויה לשחרר את עדכון Mobile First Indexing, שייתן קדימות לאתרי מובייל בעת הוספת אתרים לאינדקס של גוגל.

הסטנדרט הנפוץ היום בעיצוב תפריטים למובייל נקרא "תפריט המבורגר" – אותו אייקון שמורכב משלושה פסים אופקיים שמסמלים תפריט ונמצא בחלקו העליון של האתר. לחיצה על האייקון פותחת את התפריט. עיצוב כזה מבטיח שהתפריט יהיה נגיש ובולט למי שירצה לעיין בו, אך יחד עם זאת לא יתפוס שטח גדול מדי מהמסך ויאפשר לראות מה יש באתר. בנוסף, אם יש קישורים פנימיים שאתם כן מעוניינים שיופיעו כבר בכניסה לאתר ולא ידרשו לחיצה על התפריט, ניתן לבחור את החשובים ביותר ולמקם גם אותם בחלקו העליון של האתר (החשיבות של מיקום אלמנטים חשובים בחלק העליון היא שגולשים לא יצטרכו לגלול למטה כדי למצוא אותם).

אתר המובייל של ה-WWF  (הקרן העולמית לשימור חיות בר) מדגים יפה את שני האלמנטים האלה – מלבד תפריט ההמבורגר, ניתן לראות שתי קריאות לפעולה ("תרמו" ו"אמצו") שבולטות עם הכניסה לאתר:

WWF mobile menu

6. אל תעמיסו בתתי-קטגוריות

אחרי כל הדיבורים על כמה כדאי לצמצם את התפריט ולהפוך אותו ליעיל יותר, אתם ודאי שואלים את עצמכם מה עושים כשהאתר גדול במיוחד ומכיל הרבה מאד קטגוריות ותתי-קטגוריות. אתרים רבים, למשל חנות מקוונות גדולות עם אלפי פריטים או יותר, מציגים מגה-תפריטים שכל קטגוריה בתוכם מכילה עוד קטגוריות שבתורן מכילות גם הן עוד קטגוריות וכך הלאה, עד שמגיעים לעמוד שחבוי במעמקי התפריט – אי שם ברמה העשירית של ההיררכיה.

ארגון כזה מקשה גם על המבקרים באתר, שעלולים להתייאש הרבה לפני שימצאו את העמוד החמקמק, וגם על מנועי החיפוש, שההסתרה הזאת של העמוד גורמת להם לחשוב שהחשיבות שלו מזערית.

אז איך מצמצמים? חברת הקידום Propecta מעניקה כמה הצעות בפוסט מעניין על אופטימיזציה של תפריטים:

  • אחדו מספר עמודים לעמוד אחד – אם יש באתר כמה עמודים שמתייחסים לאותו התחום ומשתמשים במילות מפתח חופפות, שקלו לאחד אותם לעמוד אחד וכך גם מספר הקטגוריות הדרושות בתפריט יצטמצם.
  • השתמשו בטפסים ובמסננים – אם האתר גדול במיוחד, ניתן להקל על הקוראים באמצעות תפריט המאפשר לבצע סינון לפי קריטריונים מסוימים כדי למצוא את העמוד המתאים באופן פשוט ומהיר יותר.
  • צרו דפי נחיתה – אם יש לכם עשרה עמודים חשובים באתר שקשורים זה לזה אך אינכם רוצים לאחד אותם, שקלו ליצור דף נחיתה שמקשר אל כולם, ואז צרו קישור מהתפריט רק לדף הנחיתה הזה במקום לקשר לכל אחד מהעמודים.

סיכום

אופטימיזציה של הניווט באתר היא תהליך שדורש מחקר, מחשבה ולא מעט עבודה, אך בסופה תקבלו תפריט יעיל ואפקטיבי שיעזור לכם להשיג את מטרות הקידום שלכם טוב יותר. לא חייבים ליישם את כל הטיפים שלעיל כבר עכשיו, אבל אם תאמצו אפילו 2-3 מהם, יש סיכוי שתתחילו להרגיש את ההשפעה בקרוב.

1 תגובות 6 טיפים ליצירת ניווט ידידותי ל-SEO באתר שלכם

להגיב על נעמה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *